söndag 10 december 2017

Ska du ta honom tillbaka?

Hej fina kvinnor!

Vi har alla varit där. Vi har ställt oss frågan om vi ska lita på honom igen. Om och om och om igen. Ska vi lita på honom igen, efter ännu ett hot/aggressiv smäll/gaslightning? Ska vi ta honom tillbaka? Vi rationaliserar.  Vi vill så gärna lita på honom igen. Han är ju fin ibland... Hoppet är det sista som dör...  Men hur ska man egentligen veta?

Min måttstock var: han var att lita på när han var lugn igen... Då gick jag in i tankegången att det nog var ett tillfälligt utbrott alt. tänkte jag "lite får man ju tåla".  Men jag visste ju inte. Jag hade ju inte kunskapen! Vare sig från min uppfostran, samhället eller alla omkring mig.

Ett tag före jag lämnade honom steg jag in på biblioteket och lånade varenda bok de hade om misshandel/narcissism/våld i nära relationer/härskartekniker. Jag hade förstått att det var något sådant som jag levde i. Jag var redo att ta emot och lära mig.

Vad är då måttstocken? Krävs det något från honom? Är han ansvarig för sina handlingar? Ska han göra något före du kommer tillbaka? Susan Forward hjälper oss med nedan punkter - från hennes bok "Känslomässig utpressning".

Läs och begrunda käraste finaste kvinna. Förstå att detta är BASIC. Detta är MINIMUM vad man ska få från sin livspartner - om han har uppfört sig illa.

Vad han ska göra för att jag ska lita på honom igen:
1.
Att han tar på sig ansvaret för att ha använt medel som fruktan, plikt- och skuldkänslor för att få sin vilja fram.
2.
Att han erkänner att det finns bättre sätt att be om det han vill ha, och att han beslutar sig för att lära sig de sätten.
3.
Att han erkänner att den taktik han använt har varit kärlekslös och gjort mig illa.
4. 
En överenskommelse med honom om att samarbeta för att förbättra relationen, någon som kan innebära att vi söker hjälp av en terapeut.
5.
Att han är villig att tillerkänna mig rätten att tänka, känna och uppträda annorlunda än vad han gör och en överenskommelse om att "annorlunda" inte är detsamma som "bättre" eller "sämre".
6. 
Ett löfte från honom om att sträva efter att sluta upp med de taktiker han använt - t.ex. inga fler negativa jämförelser, inga fler hot, inga fler beskyllningar, och så vidare.

Första gången jag läste detta insåg jag att min man inte var villig att göra en enda av dessa punkter. Trots det var jag villig att släta över det som han hade gjort mot mig. Tills den dagen då jag var redo att lämna.

Fina kvinna, du är värd allt: trygghet, känna vilsamhet i ensamhet, ovillkorlig kärlek, frid, glädje,  lycka, tillfredsställelse, att dansa fritt, höja volymen högt, att sjunga med full styrka, att bubbla av skratt, träffa pålitliga vänner,  planera picknick, leva livet! Och allt annat som faller dig in 😁😁😁.

Stor styrkekram
Rosa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar